berita

Abstrak: Teknologi ultrasonik banyak digunakan dalam industri. Makalah ini akan memperkenalkan prinsip pemotongan ultrasonik, dan menggabungkan contoh produk elektronik tertentu untuk membandingkan kesan pemotongan mekanikal dan pemotongan laser, dan mengkaji penerapan teknologi pemotongan ultrasonik.

· Kata pengantar

Pemotongan ultrasonik adalah teknologi berteknologi tinggi untuk memotong produk termoplastik. Teknologi pemotongan ultrasonik menggunakan kimpalan ultrasonik untuk memotong bahan kerja. Peralatan kimpalan ultrasonik dan komponennya juga sesuai untuk persekitaran pengeluaran automatik. Teknologi pemotongan ultrasonik banyak digunakan dalam elektronik komersial dan pengguna, automotif, tenaga baru, pembungkusan, perubatan, pemprosesan makanan dan bidang lain. Dengan perkembangan ekonomi domestik yang pesat, rangkaian aplikasi akan menjadi semakin luas, dan permintaan di pasaran akan meningkat lebih jauh. Oleh itu, teknologi pemotongan ultrasonik mempunyai prospek pembangunan yang besar.

· Pemotongan mekanikal

Pemotongan mekanikal adalah pemisahan bahan dengan cara mekanikal pada suhu normal, seperti ricih, gergaji (gergaji gergaji, gergaji wafer, gergaji pasir, dan lain-lain), penggilingan dan sebagainya. Pemotongan mekanikal adalah kaedah biasa untuk bahan kasar dan memotong sejuk. Intinya adalah bahawa bahan yang akan diproses diperas oleh gunting untuk mengalami ubah bentuk ricih dan untuk mengurangkan proses pemisahan. Proses pemotongan mekanikal boleh dibahagikan secara kasar kepada tiga peringkat berturut-turut: 1. tahap ubah bentuk elastik; 2. tahap ubah bentuk plastik; 3. tahap patah tulang

· Pemotongan laser

3.1 Prinsip pemotongan laser

Pemotongan laser menggunakan sinar laser berketumpatan kuasa tinggi yang difokuskan untuk menerangi benda kerja, memanaskan bahan hingga ribuan hingga puluhan darjah Celsius dalam masa yang sangat singkat, yang membolehkan bahan tersebut disinari untuk mencair, menguap, menyala atau menyala dengan cepat, semasa menggunakan rasuk Aliran udara berkelajuan tinggi sepaksi meniup bahan lebur, atau bahan yang diuap diterbangkan dari celah, sehingga memotong bahan kerja untuk mencapai tujuan memotong bahan. Pemotongan laser adalah salah satu kaedah pemotongan panas.

3.2 Ciri pemotongan laser:

Sebagai kaedah pemprosesan baru, pemprosesan laser telah banyak digunakan dalam industri elektronik kerana kelebihannya adalah operasi yang tepat, cepat, sederhana dan automasi tahap tinggi. Berbanding dengan kaedah pemotongan tradisional, mesin pemotong laser tidak hanya rendah harganya, rendah penggunaannya, dan kerana pemprosesan laser tidak mempunyai tekanan mekanikal pada benda kerja, kesan memotong produk, ketepatan dan kelajuan pemotongan sangat bagus, dan operasi selamat dan penyelenggaraannya mudah. Ciri-ciri seperti: Bentuk produk yang dipotong oleh mesin laser tidak berwarna kuning, tepi automatik tidak longgar, tidak ada ubah bentuk, tidak keras, ukurannya konsisten dan tepat; boleh memotong bentuk yang kompleks; kecekapan tinggi, kos rendah, grafik reka bentuk komputer Ia dapat memotong ukuran renda dalam bentuk apa pun. Perkembangan yang pantas: Oleh kerana gabungan teknologi laser dan komputer, pengguna dapat merancang output ukiran laser dan mengubah ukiran pada bila-bila masa selagi ia dirancang pada komputer. Pemotongan laser, kerana balok yang tidak kelihatan menggantikan pisau mekanikal tradisional, bahagian mekanikal kepala laser tidak bersentuhan dengan kerja, dan ia tidak akan menggaru permukaan kerja semasa kerja; kelajuan pemotongan laser cepat, sayatan licin dan rata, umumnya tidak perlu Pemprosesan selanjutnya; tidak ada tekanan mekanikal pada sayatan, tidak ada duri ricih; ketepatan pemprosesan yang tinggi, kebolehulangan yang baik, tiada kerosakan pada permukaan bahan; Pengaturcaraan NC, dapat memproses rancangan apa pun, dapat memotong seluruh piring dengan format besar, tidak perlu membuka acuan, menjimatkan masa.

· Pemotongan ultrasonik

4.1 Prinsip pemotongan ultrasonik:

Dengan reka bentuk khas kepala kimpalan dan alas, kepala kimpalan ditekan ke tepi produk plastik, dan getaran ultrasonik digunakan untuk memotong produk untuk mencapai kesan pemotongan dengan menggunakan prinsip kerja getaran ultrasonik. Seperti teknik pemprosesan tradisional, prinsip asas teknologi pemotongan ultrasonik adalah menggunakan penjana ultrasonik elektronik untuk menghasilkan gelombang ultrasonik dengan jarak frekuensi tertentu, dan kemudian amplitud dan tenaga asal kecil oleh penukar ultrasonik-mekanik yang ditempatkan di ultrasonik memotong kepala. Getaran ultrasonik diubah menjadi getaran mekanikal dengan frekuensi yang sama, dan kemudian diperkuat dengan resonans untuk mendapatkan amplitud dan tenaga (daya) yang cukup besar untuk memenuhi syarat memotong benda kerja. Akhirnya, tenaga dihantar ke kepala kimpalan, dan kemudian produk dipotong. Kelebihan celah halus dan tidak retak.
Sistem getaran pemotongan ultrasonik terutamanya terdiri daripada transduser ultrasonik, tanduk ultrasonik dan kepala kimpalan. Antaranya, fungsi transduser ultrasonik adalah menukar isyarat elektrik menjadi isyarat akustik; tanduk adalah komponen penting dalam peralatan pemprosesan ultrasonik. Ia mempunyai dua fungsi utama: (1) konsentrasi tenaga - iaitu, anjakan getaran mekanik atau amplitud halaju diperkuat, atau tenaga tersebut tertumpu pada permukaan radiasi yang lebih kecil untuk pengumpulan tenaga; (2) tenaga akustik dipancarkan secara efektif ke beban - Sebagai penukar impedans mekanikal, pemadanan impedans dilakukan antara transduser dan beban akustik untuk membolehkan tenaga ultrasonik dipancarkan dari transduser ke beban dengan lebih efisien.

4.2. Ciri pemotongan ultrasonik:

Apabila gelombang ultrasonik teruja untuk mencapai suhu yang lebih tinggi, produk itu mencair kerana pengujaan antara molekul suhu tinggi dan geseran dalaman.

Ciri pemotongan ultrasonik. Pemotongan ultrasonik mempunyai kelebihan pemotongan halus dan tegas, pemotongan tepat, tidak ubah bentuk, tidak melengkung, menggelembung, berputar, berkerut dan sebagainya. "Mesin pemotong laser" yang dapat dielakkan mempunyai kekurangan pemotongan kasar, fokus, pilling, dan lain-lain. Kelebihan pemotongan ultrasonik meliputi: 1. Kelajuan berjalan cepat, dengan waktu putaran khas kurang dari satu saat. 2. Bahagian plastik tidak tertekan; 3. Permukaan pemotongan bersih; 4 Banyak tempat boleh dipotong pada masa yang sama untuk pemisahan automatik 5 Pemotongan ultrasonik tidak mencemarkan.

Apakah jenis bahan yang dipotong menggunakan ultrasound? Kerja terbaik untuk termoplastik tegar (polikarbonat, polistirena, ABS, polipropilena, nilon, dll.). Mereka mengalirkan tenaga mekanikal dengan lebih cekap. Kekakuan yang lebih rendah (modulus keanjalan) termoplastik seperti polietilena dan polipropilena menyerap tenaga mekanikal dan dapat memberikan hasil yang tidak konsisten.

Kesimpulannya

Berbanding dengan kesan pemotongan mekanikal, pemotongan laser dan pemotongan ultrasonik, ultrasonik lebih sesuai untuk memotong telinga produk, dan kesannya baik, memenuhi syarat pemotongan produk, dan kecekapan pemotongan ultrasonik adalah yang tertinggi. Pemotongan ultrasonik adalah penyelesaian yang baik untuk keperluan pemotongan produk.

Dengan kajian mendalam mengenai teknologi pemotongan ultrasonik secara beransur-ansur, diyakini bahawa dalam masa terdekat, ia akan dapat diterapkan sepenuhnya.


Masa penghantaran: Nov-04-2020